Verslag uit Bumas Sanur

19 oktober 2014 - South Denpasar, Indonesië

Dag lieve mensen en diegenen die dit reisverhaal volgen.

Vandaag zondag 19 oktober en we hebben nog de tijd tot 12 november voordat we terugkeren. Het aantal bezette kamers loopt zeker wat terug. Er gaan steeds meer mensen weg en er komen minder gasten terug. Het begint hier rustiger te worden.

Een aantal gasten uit Iran die elk jaar hier inkopen komen doen en met dozen vol aan inkopen weer terugvliegen naar Iran, was een vrolijke groep mannen en we hebben de restant van een grote zak pistache  en amandel noten gekregen. Ook zonnebloempitten, dus eten we er met ons allen behoorlijk van.  4 kamers hadden ze met 8 mannen die iedere ochtend keurig gekleed inkopen gingen doen. Ze spraken goed Engels.

Verder allemaal leuke Nederlandse gasten van allerlei pluimage en iedereen maakt wel een praatje met je.

De beste koerswisseling was 15.620 voor 1 euro en slechte wisseling was 15.200. Valt nog reuze mee dat de euro relatief sterk blijft staan..

Renee en Ori  vermaken zich hier goed. Renee praat met iedereen en zijn Basa taal gaat steeds beter en zijn woordenboek heeft ie minder nodig temeer dat er vele gasten zijn die goed Indonesisch spreken.

De masseur heb ik even afgebeld want mijn wond is nog niet goed genezen. Vele blaren zijn opengesprongen, Nieuw vel wordt gevormd maar is nog erg teer en zit op  een knobbel op mijn linkervoet ten hoogte van mijn wreef aan de buitenkant dus is het nog moeilijk goed lopen. Binnen op de kamer verbind ik het niet maar naar buiten moet ik het wel steeds verbinden. Komende dagen weer kleine ritjes proberen en eens buiten de muren van het hotel. We hebben nog tijd genoeg.

Het weer blijft echt fantastisch maar met de nodig Amoxi in mijn lijf ( 10 dagen dubbele dosis! ) lig ik niet in de zon dus even niet naar jet strand en ook nog niet fietsen en de fietsen van Gepke en Jan staat nu 2 weken bijna stil. Ori heeft zijn motor hier en haalt voor ons boodschappen en gaat voor mij naar de apotheek als ik weer eens nieuw wondverband nodig heb.

Renee en Ori zijn 2 dagen geleden nog naar een nicht in Kuta geweest die daar nu voor 1/2 jaar zijn en ze kwamen terug met grote mango's die daar in de tuin groeien en ze hebben een prachtige dag gehad. Foto's van de nieuwe inrichting heeft Ori gemaakt maar ze staan nog niet op mijn computer.

Verder nog een naar bericht betreffende mijn broer. Die waren vorig jaar hier met ons een maand. Mijn broer die 5 jaar ouder is ligt in het ziekenhuis. Een gesprongen Aorta bij de lies waar de levensslagader zich spits naar de benen. Een stent hebben ze aangebracht en die blijkt nu na een scan geslaagd te zijn. Van mijn schoonzuster is haar broer overleden die al slecht lag. Vanuit hier wensen we ze veel sterkte en genezing toe.

Het leven in Bumas gaat hier gewoon door alsof er jaren niets veranderd is. Gasflessen worden nog dagelijks naar de paviljoens gebracht op de ruggen van de magere jochies dus aan ARBO eisen denken ze natuurlijk niet.

Vuilnisverbranding nog overal  tegen het vallen van de avonden. Vervuiling van de uitlaatgassen van de grote vrachtwagens die de bergen over moeten de motoren met hun uitlaatgassen ja dat gaat gewoon door wat natuurlijk wel schadelijk is aan de zo mooie natuur. Het wordt ook met het jaar drukker. Lovina is in 1 dag niet meer te doen, Als je daar naar toe wil moet je echt overnachten.

Hilly haha...durian voor genezing? Nou haha mooi niet hoor. Ofschoon ik reeds de meest extreme vruchten, koekjes, lekkere hapjes heb gegeten is er helaas voor mij geen plaats voor durian vruchten. Voor deze vruchten geldt je houdt en van of je vindt het afschuwelijk. Wel mist Renee je bij onze durian tentje in de bergen want je kon zo gezellig mee eten en renee verleiden tot het openhappen van een nieuwe durian.

Momenteel heb ik zo'n kleine 2 weken hier binnen doorgebracht wat absoluut geen straf wel en lekker kunnen lezen en dagdromen. Rusten en lekker alles langzaam aan met een uitstekende verzorging rond mij. Van de aardig dokter die mij reeds 4 keer heeft bezocht hebben we een zeer natuurlijke yoghurt gekregen.  Het smaakt naar karnemelk en er zitten 12 andere ingrediënten in die goed voor de maag en darmen zijn. Een liter bij elkaar voor 10 euro.

Ja dat was het even voor deze keer. Jullie hebben wat lang moeten wachten op een verslag. Foto's en volgend verslag zal zo tegen het einde van de maand komen. Even nog wat rust en langzaam weer opstarten.

Lieve mensen tot de volgende keer en groetjes van

Ori, Renee en Gerard

1. Hilly:
    19 oktober 2014
    Hallo Gerard en Renee en Ori. Hè Renee ik heb zo mijn best gedaan om naar Gerard te schrijven dat de Durian, wellicht de beste vrucht voor hem was. Jammergenoeg geloofd hij me niet jammer Gerard dat er nog steeds blaren zijn. De yoghurt die de arts je voorschrijft is hetzelfde middeltje dat ze voorschreef aan Wout en Froukje toen die erge diarree hadden. Je moet maar zo denken, het zal wel iets zijn wat het lichaam reinigt. Ik moet wel eerlijk zeggen Wout en Froukje knapten er zienderogen ogen van op. Fijn dat jullie ondanks de ongemakken toch heerlijk genieten en Gerard het houdt jou lekker van de straat. Laat je maar heerlijk verwennen door iedereen, dan ben je straks heerlijk uitgerust en kun je in februari en maart heerlijk met ons van het strand genieten. Hoop dat je broer ook gauw weer de oude is. Altijd vervelend als er iets gebeurd bij het thuisfront. Ik ben dan ook blij dat mijn tante nu is overleden en niet als wij op Bali zouden zitten. Misschien kan ik nu een keer heerlijk relaxen, zonder dat mijn gedachten afdwalen naar mijn zorgenkindjes. Lekker hoor al die noten en nog gezond ook, twee keer een handje vol noten in de week beschermt je voor een hartinfarct zeggen ze. Gebruik je op de wonden ook aloe Vera? Heelt de wond in het algemeen wat sneller. Wel 100 procent Aloe Vera gebruiken. Geen toevoegingen. Of zo van de plant, helpt zelfs voor brandblaren. De helft zit er inderdaad al weer op. Wat gaat die tijd toch snel. Nog 14 weken en wij mogen ook weer een tijdje bivakkeren op het paradijselijke Bali. Lieverds geniet van alle lekkers en moois. Tot de volgende reislogger.