Even rust....en een slechte WIFI

4 oktober 2014 - South Denpasar, Indonesië

Ori is gisterenavond om 21.30 uur  naar Java vertrokken om zondag aldaar een islamietisch feest te vieren en keert dinsdag terug met zijn motor. Vanochtend hem even gesproken en hij kwam 5.00 uur in de nacht thuis. Met de nachtbusje waar 9 personen in konden werden ze naar Java gebracht en 's nachts vaart gewoon de ferry naar Java vanuit het westen van Bali naar Java. We zijn weleens overgestoken en je ziet Java zo liggen maar de overtocht duurt soms langer dan 1/2 uur want je moet wel bepaalde vaarroutes en golfstromen volgen en op sommige plaatsen is het zeer diep.

We hebben ondertussen Meitie en Ruben ( familie van Renee en iets jonger dan wij zijn ) gisteren gesproken en Jolanda en Robbert natuurlijk hebben ze weer een bestelling aan Ori opgegeven. Zo moet er meer zoute vis opgestuurd worden naar Bali waaronder jambal en andere zoute vis en natuurlijk gebakken rijst. Meitie en Ruben blijven een half jaartje in Kuta en zien we in maart weer terug. Het eerste wordt in een pakket naar ons hotel gestuurd, zodat we wederom weer voldoende zoute vis hebben om onze vochtgehalte een beetje te temperen want we zweten hier veel.

De rechter hand van Renee kan ie weer goed gebruiken maar vanochtend was het kreunen toen hij uit bed kwam en ik weet als geen ander dat gekneusde ribben lang  kan duren.2 paracetamols laten slikken en eenmaal op ging het al beter en heeft hij gezellig zitten kletsen op het terrein met enkele gasten. Gisteren had hij toch de moed om met onze chauffeur en Ori even naar Holland Bakkery te gaan voor allerlei lekkere hapjes en terug stonden ze lang in de fille want hier is het morgen ( zaterdag ) volle maan en zijn de festiviteiten tot dinsdag. Dat betekent geen doorkomen aan in de steeds drukkere Bali. iedereen verhuist weer even naar hun dorpen om het feest te vieren met natuurlijk ontelbare offermandjes. Het offeren kost hier een godsvermogen maar ja dan kom je misschien als beter mens terug, want reïncarnatie geloven ze heilig in. Is hier een meisje zwanger dan laat haar man 9 maanden lang hun haren groeien want dat mag je dan niet knippen!

Vanochtend weer even naar Hardy geweest, supermarkt, voor de nodige inkomen en Nuyman even laten roepen voor de afvoer en een andere koelkast. Een grijze waar meer in kan. We hadden toch weer een oude koelkast in eerste instantie maar is nu omgeruild en kan er meer in.

Vanochtend even hier in het hotel lekker gezwommen. Renee heeft nu even goed rust en doet nu een middag slaapje wat de afgelopen dagen niet gedaan is. Eens kijken hoe hij straks uit bed komt met zijn enigszins gekneusde ribben. Naast zijn dicofenac kan ik hem geen naproyen geven dat verhoudt zich niet. IK denk dat het zo met paracetamol goed te doen is en anders een recept voor glifonan of sterkere pijnmiddel. Als ik zie wat die allemaal doet gaat het toch redelijk.

Hilly en Roeland de masseur Wayan.

Vrijdag een behoorlijke massage gehad. De eerste keer vond ik hem wat minder maar nadat ik zei dat hij met rechterschouder en nek een goede beurt moest geven bedacht ik later dat had ik niet moeten zeggen! Maar goed daarna wel goed opgeknaptToen hij bezig was en Renee uit de badkamer kwam heeft hij de hand van Renee gemasseerd en wonderbaarlijk is deze nu genezen en kan hij zijn hand weer goed gebruiken. Maandag komt ie weer om 6.30 uur, want ja 7  uur, schijnt hier een 1/2 uurtje eerder te zijn. Daarna heb ik een Belg gevonden die ook door hem gemasseerd wil worden en een Nederlander die net is vertrokken heeft hem ook al gehad en die had spijt dat die hem niet eerder had gevraagd. Dus....de nodige visitekaartjes deel ik uit maar provisie hoi maar ;)...Ik had de masseur Wayan ook verteld dat in diabeet bent en mijn voeten minder bloed doorstroming had. Had ik ook niet moeten vertellen zeg....al mijn tenen werden gemasseerd en alle punten wist ie weer te vinden.....maar haha ik schreeuw het niet uit...want als je dat doet gaat die sadist door, Als je heel wijselijk te mond houdt gaat hij wel verder.

WIFI.

De wifi is erg beroerd. Dus Jan, Gekpe, Jolanda ik ben niet goed bereikbaar voor Skype. Je moet nu echt dicht bij de lobby zitten om contact te maken met de buitenwereld.Jullie moeten het maar even doen met een nieuwsbrief. Jan,en Gepke jullie fietsen vanochtend weer even lekker in de olie gezet. Tevens even de roestige plekken want o,o, ze zijn hier zo zuinig met smeerolie. In Indonesië kennen ze geen onderhoud. Daar beginnen ze pas aan als iets echt kapot is!

Jolanda zondag bellen we even naar Amsterdam met Skype vanuit de lobby tenminste als we verbinding krijgen. Het licht is hier al een paar keer uitgevallen maar vaak snel wel weer opgelost. Jannina en Alex zullen eerdaags weer thuis zijn uit Lombok.

Het weer.

Fantastisch en lekker. Veel beter dan in de winter. Minder benauwend. Minder drukkend dan in de winter en een lekker windje in het hotel zelf en aan het strand in de middag.

LUTTHU's

Net even lekker een koffie Bali genuttigd bij Luthu's en een warm appelgebak Mieke en Kees. Even daar daar gezeten en morgen houden we het ook rustig.

Donderdag pas weer een toer naar een derde ander zwavelbad, waar we Renee even afzetten bij de warung en ik zelf met Ori naar beneden ga lopen waarachter een heerlijke waterval is en erg lokaal is waar weinig toeristen komen en in de buurt is van Tabanan maar dan niet daar langs een rivier. Hilly en Roeland zijn daar ook eens geweest. Maandag en dinsdag blijkt het nog te druk op de wegen te zijn door het feest dus onze derde toer is daardoor verlaat.

Verder...

Momenteel 40 kamers bezet en dat blijft zo een tijdje. De kamerbezetting is wat teruggelopen na eind september. Wel hebben we veel gasten terug gezien die er vorig jaar ook waren. We hebben nog bijna 5 weken en de tijd gaat snel. Zelf ben ik al behoorlijk bruin geworden en zal ik proberen de komende weken wat bij te kleuren en lekker de genieten van het mooie weer. Mijn rookgedrag is nog niet getemperd. Een slof camel mild voor 139.000 roepies kost hier maar 9 euro! Ja zo leer je het nooit af!

Tot volgend verslag.

1. Kees en mieke:
    hoi, Gerard en Renée,
    gelukkig is de val van Renée met niet veel erg, zoals de Belgen dat zeggen. Van de week naar eikenburg geweest om een project van de broeders van liefde te bespreken in wonosobo op java, een project voor doofstomme kinderen. als je toch in de buurt komt kun je daar een donatie doen. Ze hebben daar nog 140.000 nodig voor een nieuw dak.
    Ik heb gezegd dat je langs komt.... dan raak je ook van je rookverlaving af. Wij in Harmelen leuren nu met jouw kalenders, de Gerardus kalender.

groetjes Kees en Mieke
  2. Kees en mieke:
    rectificatie.
    140.000 euro, dus geen roepies.
  3. Hilly:
    4 oktober 2014
    Geweldig hè, zoals hij je kan helpen, maar je hebt gelijk. Niet te veel vertellen want hij gaat door. Deze zomer heeft hij ook mijn enkel behandeld na dat ik me had verstapt in de dolfijnenboot. Mijn voet is zelfs blauw geweest tot en met mijn tenen, maar ik liep zienderogen direct al veel beter. Even kiezen op elkaar, maar helpen doet het zeker. Ben blij dat het met Renee zijn hand de goede kant op gaat. Hopelijk gaan de ribben zich ook snel wat beter gedragen. Kan de masseur je niet van die rookverslaving afhelpen? Mot je eens zien hoeveel je dat scheelt per jaar. Kun je wel van op vakantie naar Bali.
  4. Hilly:
    4 oktober 2014
    Vervolg: de bezetting is nu toch een stuk beter dan deze zomer. Toen hadden ze op de drukke tijd maar 32 tot 35 kamers bezet. Toen we op 6 juli aankwamen waren het er maar 8. Hoe is het met het personeel, nu een beetje meer op Bumas? Of nog steeds buitenshuis. Heb je ondanks de strubbelingen met Renee al veel gefietst? We hebben hier nog steeds mooi weer. Vanaf dinsdag wordt er harde wind en buien verwacht. Voor de handel mag het iets kouder worden, maar op regen zitten we niet te wachten. Lieverds geniet met volle teugen van ons tweede vaderland . Liefs, Roeland en Hilly
  5. Pia en jan Mentz:
    5 oktober 2014
    Leuk al die verslagen ik zou die masseur best kunnen gebruiken of ff luieren in de zon op een van die lekkere strandstoelen. Leuke foto's vooral van al dat eten, ja ja en dan afvallen, ha al 7 kilo,volgens mij kan je over 5 weken als je terug bent weer opnieuw beginne, al die gebakken bananen... Fijn dat het weer beter gaat met rene. Ga lekker door, geniet, feest eet en drink laat jellie lekker verwennen. Wij genieten hier op dit ogenblik elke dag van Jona, wat een wondertje!
    Groetjes van Pia
    Jan